انتخاب بهترین کفش برای دویدن

 

دویدن با کفش 361

چگونه می‌توانم کفش مخصوص دویدن مناسب خود را انتخاب کنم؟

 

تا به حال احساس کرده اید که با طلوع خورشید دل‌تان می‌خواهد برای  بهبود سلامتی خود، شروع به دویدن کنید؟ اما آیا کفش مناسب استایل دویدن خود و مطابق با نیازهاتان دارید؟

زمانی که می‌خواهید کفش مخصوص دویدن خود را انتخاب کنید ملاحظات و گزینه‌های زیادی وجود دارد که ممکن است این انتخاب را برای شما سخت کند. اما نگران نباشید جوریان الستجست مدیر مسئول  مجله کفش ۳۶۱ اروپا می‌گوید: “چند نکته ساده وجود دارد که می‌تواند انتخاب کفش تمرین مناسب را برای شما آسان کند.”

برای خرید در هنگام تخفیفات ویژه مراقب باشید

کفش‌های مخصوص دویدن معمولا شکل و فرم‌های مختلفی دارد و الستجست تاکید می‌کند که:” پیشنهادات ویژه اغلب شامل مدل‌های بسیار خاص یا کفش‌هایی که فروش چندانی نداشته‌اند می‌شوند؛ پس آگاه باشید که شاید خرید به صرفه ای داشته باشید اما ممکن است کفشی که می‌خرید کاملا مناسب شما نباشد.”

معمولا کجا میدوید؟

سطحی که بیشتر روی آن می‌دوید نوع کفش شما را مشخص خواهد کرد، مثلا کفش بالشتک‌دار(ضربه‌گیر) مناسب مسیر هموار یا کفش دندانه دار با چسبندگی و محافظت بیشتر برای جنگل و صخره یا یک کفش سبک برای دویدن سریع در مسیر هموار یا پیست. الستجست می‌گوید:” اگر بیشتر در پیاده رو و خیابان می‌دوید یا حتی گاهی از مسیر خارج می‌شوید احتمالا یک کفش مخصوص دویدن عادی مناسب شما خواهد بود.”

“اگر مسیر غالب دویدن شما خارج از خیابان و پیاده‌رو است احتمالا به چسبندگی بیشتری احتیاج خواهید داشت. دوندگان سرعت زمان بیشتری در مسیرهای هموار و پیست می‌گذرانند و تمایل بیشتری برای خرید کفش‌های کم وزن دارند.”

انتخاب بهترین کفش برای دویدن

آیا کفش لژدار برای من مناسب است؟

تشخیص آن کمی سخت است. اگر وزن‌تان مناسب است و مشکلی در ناحیه مچ پا و زانو ندارید، احتمالا می‌توانید با یک کفش معمولی (neutral) کار خود را راه بی‌اندازید. اما اگر شک دارید؛ از فروشگاه تخصصی ورزشی محل خود سؤال کنید. الستجست می‌گوید” آن‌ها می‌تواند بهترین پیشنهاد را به شما بدهند؛ شاید شما به یک جفت کفش لژدار یا پهن نیاز داشته باشید. یکی از مزیت‌های فروشگاه‌های تخصصی ورزشی این است که می‌توانید کفش‌هایی که به شما پیشنهاد می‌شود را امتحان کنید و تفاوت آن‌ها را متوجه شوید و بتوانید کفش مورد علاقه خود را بخرید. مطئن باشید دویدن با کفشی که کاملا مناسب‌تان است لذت بیشتری خواهد داشت.”

اینجا بخوانید: تاثیر دوچرخه سواری بر روی دوندگان

چند جفت کفش لازم دارم؟

الستجست می‌گوید:” یک جفت کفش برای یک مدت کوتاه کافی است، اما دونده‌های حرفه‌ای و ورزشکاران چند نوع کفش برای تعویض دارند و کاملا عاقلانه به نظر می‌رسد زیرا دویدن با کفش‌های مختلف روی سطوح مختلف ایده خوبی برای کاهش خطر آسیب است.”

“فراموش نکنید که یک جفت کفش جدید لزوما شما را تبدیل به یک دونده بهتر نمی‌کند، حتی آخرین مدل کفش نایک نیز از عهده این کار بر نمی‌آید و صرفا تاثیری زیادی روی هزینه شما می‌گذارد. به هر حال برای بهبود دوندگی خود باید بیشتر تلاش کنید و تمرینات مختلف را در طول هفته انجام دهید. به زودی متوجه پیشرفت خود خواهید شد در حالی که لذت بیشتری از دویدن خود برده‌اید.”

منبع