آیا دوچرخه سواری می‌تواند به دوندگان کمک کند؟

 

 

آیا دوچرخه سواری می‌تواند به دوندگان کمک کند؟

آیا اضافه کردن یک تمرین دوچرخه‌سواری در کنار دویدن، می‌تواند به بهبود عملکرد شما کمک کند؟ یا ممکن است مانع پیشرفت شما شود؟

کیت الن یک دوچرخه سوار و دونده حرفه‌ای است که در مورد این موضوع می‌گوید:

دوچرخه سواری به دلیل انعطاف و عدم ایجاد ضربه در عضلات به عنوان یکی از تمرین‌های فرعی عالی شناخته می‌شود. دوندگان معمولا دوچرخه‌سواری را به عنوان یک تمرین برای ریکاوری یا بازپروری در نظر می‎گیرند در حالی  که می‌توان آن را در تمرینات عادی دونده جای داد. اگر به درستی از این تمرین استفاده شود، می تواند جایگزین خوبی برای پیاده‌روی طولانی که ضربه زیادی به عضلات وارد می‌کند، باشد. از طرفی می‌توان مدت طولانی‌تری دوچرخه‌سواری کرد در حالی که دویدن برای مدت طولانی فشار زیادی به بدن وارد می‌کند و اتفاقا برای کسانی که مستعد آسیب دیدگی هستند، دوچرخه‌سواری بسیار مناسب است. برای افزایش قدرت، دوچرخه‌سواری بر عضلات متفاوتی نسبت به دویدن تمرکز می‌کند مثل عضلات چهار سر و گلوتئوس. به‌کارگیری این سیستم عضلانی جایگزین، باعث می‌شود بتوانید به عضلاتی که در حین دویدن درگیر می‌شوند استراحت دهید و بهبودی آن‌ها را سرعت بخشید در حالی که به تقویت دستگاه قلب و تنفس خود نیز کمک می­‌کنید.

دوچرخه­‌سواری همچنین یک تمرین هوازی عالی برای کسانی است که به دنبال بالابردن سطح تناسب اندام خود هستند. برای مثال دوچرخه سواری با سرعت بالا در فواصل معین باعث بالا رفتن ضربان قلب در بالاترین سطح می‌شود و کمک زیادی به بهبود تناسب اندام شما و تقویت عضلات پا بدون ایجاد فشار بیش از حد می‌کند. مانند هر ورزش دیگری که تازه شروع می­کنید سعی کنید، فشار را در سطح معینی نگه دارید تا عضلات و توانایی های شما با آن سازگار شوند وگرنه ممکن است با فشار بیش از حد و تمرین زیاد به جای کمک به خود، باعث آسیب شوید.

دوچرخه سواری کوهستان

 

جوریان الستجیست (مدیر بخش کفش برند ۳۶۱ بخش اروپا، یک دونده حرفه ای) می­‌گوید:

اگر می­‌خواهید دونده بهتری باشید، دست از دوچرخه­‎سواری بردارید. منظور من آن نیست که دوچرخه سواری برای دونده بد است اما اگر می­‌خواهید به تناسب اندام برای دوندگی برسید باید زمان بیشتری برای تمرینات خاص دوندگی بگذارید. این نظر ممکن است چندان در میان ورزشکاران سه‌گانه محبوب نباشد اما آیا تا به حال دیده­‌اید دوندگان سرعت کنیایی روی دوچرخه تمرین کنند؟ پس اگر هدف اول شما گرفتن بهترین نتیجه و بهبود عملکردتان به عنوان یک دونده است، روی تمرینات مختص دوندگی تمرکز کنید. اما اگر دونده­ای هستید که شرکت در رویدادها لذت­بخش­تر از عبور از خط پایان است، هیچ شکی نیست که دوچرخه­ سواری یک تمرین جایگزین عالی برای­تان محسوب می­ شود. مخصوصا برای دوندگانی که آسیب دیده‌­اند و نمی­توانند تمرین کنند.

وقتی قادر به دویدن نیستید دوکار راه پیش روی خود دارید، یا صبر کنید تا بهبود یافته و دوباره بتوانید بدوید یا تمرینات فرعی را امتحان کنید. چون دوچرخه­‌سواری یک تمرین بدون ضربه است برای کسانی که آسیب دیده­‌اند راه حل مناسبی تا زمان بهبودی به نظر می‌­رسد. انجام ورزش­های دیگر به عنوان جایگزینی برای تمرینات اصلی به دو دلیل اهمیت دارد، اولا باعث بیدارشدن عضلات مختلف شما خواهد شد دوما شما را به عنوان یک ورزشکار به صورت کلی تقویت می­‌کند.

در این که نباید تمرینات را با یک­دیگر درآمیخت بحثی نیست اما اگر صرفا روی بهبود دویدن متمرکز هستید، یک مربی خوب پیدا کنید یا از یک برنامه آموزش آنلاین مناسب بهره ببرید و اهداف خود را برای دوندگی مشخص کنید.

پایان

منبع